Anda Suka Blog Ini?

::Followers::

Monday, November 17, 2008

Seni Dalam Psikologi dan Kaunseling

@upin02Assalamualaikum. Sebelum diri saya melontarkan pandangan berkait Seni dalam Psikologi dan Kaunseling saya ingin menyatakan beberapa atribut saya menulis entri ini. Pertama sekali sebagai refleksi terhadap pembelajaran yang diperoleh semasa dalam kuliah bersama mahaguru dan mahaguri saya. Keduanya, atas desakan apabila sebentar lagi saya akan membelek buku kaunseling Individu, kiranya saya ambil mood dahulu dengan menulis di blog ini. Ketiganya, desakan hati ini untuk menulis dan rasa sesak di dada jika tidak menyatakan sesuatu. Tiba-tiba naluri dan idea untuk menulis tentang tajuk ini tercetus. Itu sahajalah atributnya. Menjurus kepada pokok dan agenda perbincangan yang ingin dikongsikan, sebelum itu, saya bukanlah bijak pandai dalam peperiksaan mungkin itu tidak saya peroleh, namun hanya pelajar yang suka menilai untuk jadi cemerlang terhadap pembelajaran yang diperoleh.Seni dalam psikologi dan Kaunseling yang dilihat pertama sekali pada personaliti pencipta teori Psikologi itu sendiri. @ehsan02Melalui penganalisisan terhadap pembelajaran yang diperoleh melalui pensyarah dan pembacaan saya merasakan keunikan pada setiap pencipta teori. Jika dilihat kebanyakan mereka asalnya terdiri daripada orang yang bermasalah dan cara mereka menyalurkan diri dan memberi sumbangan melalui kekreatifan diri mereka untuk sesuatu yang berguna dan baik itu; yang saya katakan sebagai kreatif. Dalam pembelajaran pada semester tiga yang difahami, mungkin sikap ini dikatakan katarsis.



Kosakata itu mungkin sudah menjadi keterbiasaan kepada diri saya kerana terlalu kerap menggunakannya. Wah, alangkah bagusnya, jika pelajar-pelajar, kanak-kanak serta remaja bermasalah memahami juga konsep ini. Bayangkan jika dikumpulkan dan dihimpunkan segala salah laku pelajar seterusnya. diterbalikkan semua salah laku itu kepada sikap positif,..wah..amat kreatif, maka berkuranglah gejala sosial. Analoginya, timbunan wang palsu tiba-tiba ada kuasa ajaib yang menjadikan wang itu sah lakunya. Itulah yang saya maksudkan. Alangkah baiknya, jika semua dapat memahami kekreatifan dalam diri. Namun, manusia itu pelbagai, bergantung pada pilihan manusia sama ada untuk kreatif atau tidak kreatif dalam menyalurkan permasalahan kepada kebaikan. Hal ini terjadi mungkin disebabkan kognitif dan tahap pencapaian dalam pemikiran. Mungkin juga aspek perkembangan diri dan mungkin faktor nurture dan nature juga. Segalanya mungkin.Seterusnya, saya juga melihat ahli terapi dalam kaunseling ini kreatif kerana mencipta pelbagai teknik dalam menyelesaikan permasalahan klien. Namun, jika semua orang tahu tentang teknik-teknik dalam kaunseling, sudah semestinya setiap masalah dapat diuruskan oleh semua individu bukan setakat kaunselor sahaja yang menggunakannya dalam membantu kliennya tetapi seluruhnya. Wah..alangkah bagusnya kerana semua orang dapat menyelesaikan sendiri masalah/isu/perkara yang dihadapi(kurang beban kaunselor nanti yang kerjanya terlalu banyak). Namun, itulah hakikat yang kaunselor perlu hadapi dalam usaha membantu. Saya ingin mengajak para pembaca tentang peranan kaunselor. Mungkin ada yang mengatakan..hampeh jer kaunselor ni. Mungkin itu skema dan dalam pemikiran sesetengah orang memandangkan pengalaman melihat sesetengah kaunselor tidak ada kerja. Mungkin itu kan? Do not judge the book by its cover and we need to evaluate what happened around us. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Mungkin pepatah Melayu yang lebih sesuai lagi, jika menjadi penternak kerbau, bau kerbau juga melekat pada badan( rekaan semata-mata).Itulah yang diusahakan oleh pendidik di Universiti Pendidikan Sultan Idris; cuba melatih bakal kau.nselor di Universiti Pendidikan Sultan Idris tidak sedemikian. Insyaallah.Berbalik kepada seni dalam kaunseling, dalam kaunseling terdapat pelbagai teknik yang dicipta hasil seni kekreatifan oleh ahli terapi. Contoh yang jelas saya lihat iaitu melalui Terapi Gestalt. Terapi Gestalt merupakan terapi yang menekankan kesedaran here and now serta penyatuan antara pemikiran( kognitif), tubuh (fizikal) dan perasaan(afektif).Terapi ini tergolong dalam intervensi afektif dan dalam erti mudah; Terapi Gestalt, Pemusatan Perorangan dan Psikoanalisis tu kiranya adik-beradik sebab tergolong dalam Intervensi Afektif. Itulah intervensi mudah yang saya pilih untuk terangkan pada kalian. Afiti ni,.apa pula intervensi tu..Dengan kata mudah,..cara..atau pun jika belek kamus, maknanya campur tangan(but not mean kaunselor suka campur tangan dalam masalah orang yer..tetapi campur tangan "MEMBANTU"..hihiii). Dalam Terapi Gestalt, Pearls (Pengasas Terapi Gestalt) mencipta teknik-teknik seperti kerusi kosong, kerusi panas, teknik cermin, teknik making the round, teknik boleh mengumpat(ada jugak ker..pelik jer bunyinya..tetapi memang ada,.nama jer kurang enak didengar tetapi bagi kebaikan), teknik monoterapi, kontinum kesedaran dan pelbagai lagi. Wah, Kreatifkan Pearls mencipta teknik-teknik ini??? Inilah yang saya maksudkan seni dalam kaunseling. Ingin saya kaitkan juga, teknik-teknik ini terhasil daripada personaliti Pearls sendiri dan jika kita lihat personalti Pearls cenderung ke arah muzik dan pada masa yang sama dirinya juga menceburkan diri dalam bidang Psikologi. Nah, kita dapat lihat, bagaimana personaliti Pearls sendiri yang kreatif; iaitu dengan mengadaptasikan minat dirinya dalam bidang kaunseling<. Minat terhadap muzik disalurkan dalam bidang kaunseling. Mengapa Pearl cipta teknik ini juga???Sila jawab...Siapa boleh jawab dan bagi pandangan pada saya...tentang soalan itu, silakan...nak bagi hadiah..Malahan, kiranya, minatnya juga telah menghasilkan suatu keajaiban apabila minatnya itu turut disalurkan dengan membantu orang lain ekoran terciptanya teknik-teknik yang saya perjelaskan. Sudah terjawab atribut sebenar yang saya ingin kongsikan. Suka saya menyatakan,
saya bukanlah individu yang layak untuk membicarakan hal ini kerana saya sendiri belum lagi pakar dalam bidang ini, grad pun tidak lagi..baru semester 5. Itu bukan halangannya. Jika diandaikan saya kanak-kanak, saya masih bertatih dalam bidang ini, seperti kata pensyarah saya En.taquddin, bayi yang bertatih "toddler"..huhu...Namun, ini niat hanya sekadar ingin berkongsi sahaja.


@mail01Seni dalam kaunseling itu juga memang ada memandangkan setiap kaunselor itu perlu mempunyai pelbagai kemahiran dalam mendekati manusia. Jadi, selama ini sepanjang saya di Universiti Pendidikan Sultan Idris, saya telah mempelajari tentang seni kaunseling. Mungkin anda tertanya juga, saya bercerita tentang kereatifan dan seni sahaja pada kali ini, mungkin ekoran personaliti penulisnya (kreatif ke mung nih..-Soalan kepada diriku, hehe). Mungkin. Saya ingin berkongsi juga, menjawab pertanyaan rakan-rakan sebelum ini, yang tidak meminati bidang kaunseling tetapi mendapat tawaran dalam bidang kaunseling. Contohnya, meminati bidang pentadbiran, dan ada yang meminati bidang lakonan dan drama. So, let's my friend..go on with your interest...and pandang luas untuk bidang kaunseling. Untuk tukar pengajian dalam bidang lain, kita sudah di semester 5. Pada pandangan saya, kalian dapat menjadi kaunselor yang pelbagai. Jika ada pertandingan lakonan dan drama, anda boleh salurkan dengan mengajar anak didik anda tentang itu. Nanti di sekolah kelak, "Siapa yang mengajar teater dan drama tu..." "Eh...kaunselor yang ajar.."Wah,..lihat kaunselor yang kreatif, dalam bidang seni pun go on..," Termasuklah juga, jika anda ingin mencapai tahap pakar dalam bidang yang anda minat itu, mungkin juga selepas ini, boleh menyalurkan minat anda itu di mana-mana pusat pengajian. Jika itu kehendak yang perlu anda penuhi anda bertanggungjawablah terhadap pilihan anda. Seni itu ada, cuma tidak dicari dan digali sahaja. Jika anda katakan anda tiada seni, masakan anda boleh menyelesaikan masalah dalam kehidupan anda jika anda tidak kreatif. Seni itu bergantung pada personaliti individu tetapi seni yang dimaksudkan ialah seni kehidupan yang saya maksudkan. Kekreatifan terletak pada diri kita dan KAUNSELOR PERLU KREATIF dan untuk menjadi kreatif, rajin berfikir dan bergantung pada cara kita sendiri untuk menjadi kreatif termasuk dalam mendepani masalah dan isu diri sendiri. KAUNSELOR PERLU KREATIF ThumbsUpuntuk menghadapi insan-insan termasuklah guru-guru di bidang lain juga.

Banyak lagi yang ingin saya kongsikan, dan saya akan cuba belajar untuk huraikan juga berkait Seni Kaunseling dan Psikologi dalam perspektif Islam kelak. Namun, kekangan masa dan Seni dalam kaunseling ini akan bersambung...(mohon maaf, ayat saya agak cacarmerba kerana ingin cepat juga, memandangkan esok saya ada peperiksaan kertas kaunseling individu.)Terima kasih.
Angel

Will be continued..(The Art in Counselling and Psychology)




5 comments:

Dr.Araz said...

Ha....tahniah afitie... good writing.
Wow...baru je dalam bidang ni tapi macam dah berpengalaman 10 tahun dah... kalu jadi cikgu mcm saya sebelum ni dh dapat DGA32 atau pun DG44 dah ataupun dah dapat title guru pakar...
Saya setuju ngan Afitie...
Ini pedapat saya ek; maaf sekiranya tak memenuhi permintaan anada.

Kaunselor bukan saja perlu KREATIF tetapi kena banyak pegtahuan dalam pelbagai bidang. Kena FLEXIBLE dan paling penting kena pandai main peranan dan menyesuaikan diri. Teknik atau Seni dalam kaunseling harus pelbagai supaya dapat berhadapan dgn pelbagai cabaran. Seni dalam kaunslig ini terlalu byk serta tiada hadnya... Teori barat terlalu khusus... dan ada kalanya tidak mencapah... pelagaikannya, ubahsuai ia, selari dgn Agama dan pegangan kita... InsyaAllah... Itulah kunci penyelesaiannya.

Wallah hu a'lam...

nur _fragrant_musk said...

salam'alaik
mantap la akaknye entri..
kene blaja ni ngn akak..cre nk menulis yang baek..
hee..sokong gak ape yg akak tulis ni..mmg kaunselor kene kreatif dan kritis..seni dlm kaunseling jka diperdalami n difahami n dilaksanakan dgn teliti..memudahkan kanselor time berhadapan ngn masalh peljar or mse wat sesi..huu..hope kita as bkal kaunselor ni dpt wat suatu kelainan dlm bidng kaunseling..cth nye wat teori sdri n mcipta kelainan bagi seni dlm kaunseling ni..mcm dr.araz ckp kt komen die tu..spya selaras n sesuai dgn agama..jom akak..wat keunikan dlm bidang kaunseling..wana sokong akak..hee

AFITI said...

Dr Araz- Terima kasih atas pandangan. Saya bersetuju dengan Dr.Araz, kaunselor mesti fleksibel. Itu mungkin akan saya kaitkan dengan seni dalam personaliti kaunselor kelak pada ruangan ini. Betul tu Dr.Araz, jika diperhatikan banyak teori Barat yang dipelajari dalam kaunseling. InsyaAllah, walaupun KEBARATAN ilmu itu, bergantung pada penerimanya bagaimana ingin mengadun dengan cara kehidupan kita sebagai orang ISLAM. Suka saya mengaitkan juga, semoga kita sama-sama generasi kaunselor dapat melakukan bedah siasat tentang pelopor-pelopor kaunseling ISLAM. Jika dilihat kepada sirah terdahulu, Nabi Muhammad merupakan kaunselor unggul .Mungkin boleh kita kupas bersama tajuk ini kelak. Namun, saya perlu banyak pembacaan tentang sirahnya juga sebab saya masih bertatih. Suka juga saya mengaitkan walau sejauh mana kita berlari dan cemerlang dalam dunia kaunseling, tidak ada maknanya tanpa Dia, kerana tercampak nya kita dalam dunia kaunseling kerana ketentuan Dia juga dalam menyelamatkan insan-insan. Analoginya orang yang lemas, diberikan tali. Banyak analogi pula..hehe..Terima kasih Dr.Araz, pandangan yang amat bagus dan nanti bg pandangan juga dan bantu-bantulah saya juga kerana saya masih mentah. Terima kasih banyak-banyak.

AFITI said...

Dear Wana- Hope to be a good couselor soon. Akak doakan Wana pun lebih bagus kelak. Yup dik,.we are in learning progress. Kebanyakan pencipta teori juga menciptakan berdasarkan kajian mereka terhadap teroi-teori yang lepas. Moga dapat kita kaji sama-sama tentang teori-teori yang ada sekarang..as we can be next THEOROTER (kosa kata baru..hehe. Kecintaan manusia itu perlu wujud dalam rasa mengasihani mereka sebagaimana kita mengasihi diri kita. Insyaallah, semoga kita semua bakal jadi kaunselor yang suatu hari kita akan dapat nikmat bahawa "PUAS" dapat membantu orang yang memerlukan kita. Bayangkan juga, orang yang hampir tenggelam, kita pimpin mereka. Hehe..Lebih-lebih pula akak ni,..Jika orang yang dalam permasalahan, kita tinggalkan mereka..kasihankan...??Apa nasib mereka. Sebab itulah dalam persahabatan juga, tinggalkan sekejap kawan yang senang, cari kawan yang susah..bila senang,,tinggalkan sekejap yang senang, kita cari pula yang susah untuk kita bersama...Nanti akan terasa nikmat itu. Dalam cahaya yang terang benderang, kita dapat melihat pelbagai jenis manusia yang mempunyai keunikan.,semoga kita sama-sama belajar dan terus belajar..buat masa sekarang...Cakap panjang-panjang xley gak..tapi ilmu akak xder..moga sama2 dapat mengambli nilai yang tersirat dalam idup kiter...trima kasih dik...sudi bg pdgn..=)

Zamri Darul Hikmah said...

Salam Aftinie...saya tertarik dengan cara awak merefleksi pembelajaran awak dan dikongsikan ke dalam blog ni.memang satu kupasan yang menarik. Saya juga pernah tertanya2 bagaimana pengasas2 kepada teori2 dan teknik2 kaunseling yang rata2nya mempunyai masalah lampau dalam hidup mampu mencipta teori psikologi dan kaunseling dengan kreatifnya. Mungkin pandangan Aftinie jawapan kepada persoalan saya selama ini.tq byk2...

em...namun pada pengamatan saya, kemampuan mereka mencipta teori2 dan teknik2 tersebut masih belum membuktikan bahawa mereka dapat mengelak daripda masalah hidup yg mereka hadapi sendiri.Contohnya, Freud meninggal disebabkan masalah jantung akibat tabiat merokok yg buruk.Yg lainnya ada yg mengalami masalah penceraian, krisis keluarga dan bermcm2 lagi. Mengapa ini berlaku kepada org yg mereka yg faham terhadap psikologi manusia?

Mungkin seperkara yg saya nak perkatakan bahawa pelopor2 kpd teori2 barat ini menciptakan teori mereka dgn memandang manusia sebagai makhluk yg bersifat horizontal maksudnya yg memiliki hubungan sesama manusia sahaja untuk hidup. Padahal perspektif Islam menjelaskan manusia adalah makhluk yg mempunyai hubungan vertikal yg memerlukan hubungan dgn Tuhan selain hubungan dengan manusia (bersifat horizontal).

Maka ketiadaan kebergantungan ini menjadikan teori2 dan teknik2 yg secara kreatif mereka ciptakan itu lompang dan banyak kelemahan. Maka saya melihat sewajarnya kita cuba mengislamisasikan ilmu tersebut agar menjadikan teori dan teknik itu menjadi mantap...(sesuai kita sbg kaunselor muslim).

seperkara lagi, saya melihat banyak khazanah2 ilmu jiwa Islam seperti al-Ghazali boleh digali lagi bagi kita mencipta satu alternatif kepada teknik2 yg ada. Apa kata kita buat teknik kaunseling Islam? seperti yg mereka buat.Mungkin itu yg lebih baik..kan2..

utk pengetahuan Aftinie saya belajar dlm bidang psikologi ;)

::Window Shopping, Trendy and Design::

Doaku

http://www.youtube.com/watch?v=pLv-Nnr8XhI&feature=player_embedded#at=42